torsdag den 24. september 2009

Selvstændig udenrigspolitik!

Tøbrud mellem Danmark og Rusland...
Danmarks linje har ellers været ganske skarp det seneste halvandet årti. Skiftende regeringer har stået på de små baltiske landes side i en række konflikter med den store russiske nabo. Under Anders Fogh Rasmussen har Danmark også bakket op om NATO-medlemskab til Ukraine og Georgien, kritiseret Ruslands rolle i Georgien-krigen og støttet USAs nu aflyste missilskjold i Polen og Tjekkiet.
og hvof?
Obama-regeringens indtog i det Hvide Hus har imidlertid rykket rundt på de storpolitiske hjørneflag. Beslutningen om at sløjfe de amerikanske missilskjoldsbaser i Østeuropa har således med et pennestrøg fjernet i hvert fald et af stridspunkterne med Rusland.

»Man ser en mere pragmatisk holdning i USA, og her følger Danmark sådan set den amerikanske bevægelse,« siger Hans Mouritzen.
Ja.
En artikel i Weekendavisen kaldte det Rebild-Refleksen. Det følger deraf, at når USA om et år får en demokratisk præsident, der drejer USA væk fra "the dark side, if you will," og tilbage mod civilisationens lys, at Europas højrefløj vil følge med.
Selv om Obama ser ud til at blande mørket og lyset sammen i harmonisk samhørighed.

1 kommentar:

  1. Jeg er stor fan af Obama. Selvom han tager nogle beslutninger jeg ikke forstår, så har jeg kæmpe respekt for manden. Jeg læste en artkel på https://www.ewire.dk/ omkring hvad Trump gør ved deres missil aftale med Iran, og jeg tror det er ved at være tid til at lave nye aftaler

    SvarSlet