søndag den 19. september 2010

Den fede mand ned på skinnerne

Fra BBC:
US Army cadets have to face the moral conundrum of taking one life in order to save the lives of others. David Edmonds considers this dilemma with trainee soldiers studying philosophy at the West Point military academy in New York state. (...)

Imagine there is a runaway tram, known in America as a trolley, heading towards five people tied to the track.

You are a bystander.

If you do nothing, all five will die.
   
But you could hit a switch and divert it down a side track.

Unfortunately, on that spur is one person and if you turn this tram, this person will die.

What should you do? Turn the tram? Most people think you should.

Now imagine that same tram is again heading towards five people. This time you are watching from a footbridge.

There is a fat man leaning over this footbridge. If you push him over, he will land on the track and die, but his bulk will stop the tram.

So should you push the fat man? Almost no-one thinks you should.
Spørgsmål 2 forudsætter, at man ved, at den fede mand vil stoppe sporvognen. Det forudsætter sikker viden om valgets konsekvenser. I de moralske dilemmaer, som man rent faktisk støder på i verden, ved man ikke på forhånd hvilke konsekvenser, ens valg har. Det er netop det, som gør dem til dilemmaer.

Et mindre tænkt dilemma er atombomberne over Japan. Hvis man havde vidst, at de ville stoppe krigen, så ville det være fint. Men det vidste man jo ikke, da de blev kastet. Vi ved heller ikke, om Japan havde overgivet sig, hvis man havde nøjedes med at bombe Nagasaki eller bare et ensomt bjerg.

Dilemmaer er dilemmaer, fordi man ikke ved, hvad konsekvenserne af ens valg bliver, før efter man træffer valget.

Svaret på spørgsmål to er, at man selvfølgelig skal skubbe den fede mand ned på skinnerne, hvis man ved, at han vil stoppe sporvognen. At det intuitivt er en fuldstændig idiotisk antagelse viser kun, at der er indbygget en frygt for den slags konklusioner ind i selve spørgsmålet.

(sporvognen vil køre over fem mennesker, men et tykt menneske stopper den helt?)

---

Et andet spørgsmål er så, om en sådan disrespekt for menneskeliv vil gøre verden værre i det hele taget. Men det ville være at inddrage en samfundsmæssig kontekst, og det ødelægger opstillingen.

0 kommentarer:

Send en kommentar