lørdag den 5. juni 2010

Pro-selv

Der er et pro-Israel argument, som jeg kan lade som om jeg ikke forstår: At Israel bliver behandlet uretfærdigt af verden, fordi de bliver kritiseret for ting, som andre lande ikke bliver kritiseret for.

Der er ikke noget af det, som Israel gør, som ikke også sker i andre lande som Rusland, Nordkorea eller USA. Alligevel bliver Israel, og kun Israel, ved navns nævnelse anklaget af FN-komiteer for den ene og den anden forbrydelse. Derfor er det hykleri og/eller anti-semitisme at skrige op om Israel, så snart de kilder sin næse eller rører en storetå. Der var jo ingen, der brokkede sig over Sri Lankas massakre af tamiler.

Hvordan kommer man frem til, at det betyder, at Israel skal støttes? Hvorfor skal man støtte aktioner, som man implicit mener er forkerte, hvis andre udfører dem?

Jo...hvis man ikke mener, at aktionerne er forkerte, men del af en uværgelig stammekrig, hvor man ikke kan tillade sig at være blødsøden.

Og jeg kan spille hård og sige, at det ville være mig det samme, hvis det ikke var fordi, at jeg og mine medmennesker ikke kan vælge at sætte sig uden for krigen. Det er naivt at tro andet. Det særlige ved Israel/Palæstina er netop, at folk over hele verden vælger side i konflikten. Så derfor er det rigtige at modsætte sig det forkerte, for min og mit eget lands skyld.

0 kommentarer:

Send en kommentar