lørdag den 11. juli 2009

Og så på Bloomberg

Tortur, overvågning og krig er forrige års skandaler. Nu drejer det sig om computeriseret kvanthandel. Oh yeah.



Mere her, her, her og her.

Det er tilstrækkeligt at sige, at manden på gaden ikke rigtigt ved, hvad der foregår, kun at noget lugter råddent. Men det er også noget, som krig, tortur og højfinans har tilfælles: Det er af forskellige grunde vigtigt, at manden på gaden ikke ved, hvad der foregår. I finans aht. tilliden til markedet. Man ønsker jo ikke at få det hele til at bryde sammen pga. gennemsigtighed - tværtimod er det ret vigtigt, at folk investerer løs (særligt for bankernes skyld). Derfor tales markedet op.

Jeg ved ikke, hvad der foregår. Hvis jeg vidste bedre, ville jeg sige, at Danske Banks overskud på sidste regnskab baserede sig på spekulation. Men hvad ved jeg.

---

Jeg har stadig ikke fået forklaret ordentligt, hvorfor det ville være en katastrofe at lægge et loft over farten på finans.

0 kommentarer:

Send en kommentar