tirsdag den 29. april 2008

Uansvarlige Greenpeace

Jeg kunne godt tænke mig at Greenpeace, i stedet for at protestere, lavede en plan for hvordan de forestiller sig Danmarks energinet. Alt skulle så med: Total kapacitet/maksimal produktion, antagelse af forbrug i forskellige egnsdele, produktionsfleksibilitet, også mht. døgn- og sæsonvarians, omkostninger. Osv.

Det kunne jeg godt tænke mig at se. Og så så jeg gerne DTU flå den fra hinanden. Da Greenpeaces planer ikke ville indeholde nogen fossilbrændstoffer eller atomkraft, ville de få meget svært ved at producere et garanteret minimumsniveau med den alt for ustabile sol- og vindkraft. Det vil betyde konstante blackouts, og det selv hvis vi antager at vores elforbrug går ned til omtrent en tiendedel af det nuværende - hvordan det nu end skal gå til. For længere kan den vedvarende energi ikke nå idag. Hospitalerne ville få svært ved at holde folk i live. Industrien ville gå nedenom og hjem. Folk ville blive en del fattigere. Osv.

Greenpeace vil ikke komme med nogen plan, for det ville betyde at de skulle stå til ansvar for deres løsningsforslag. Med andre ord, så ville de løbe en risiko, først og fremmest for at afsløre deres egen overfladiskhed.

Der er fandeme ikke noget værre end ansvarssky idealister. Jeg kan virkelig ikke snuppe dem.

0 kommentarer:

Send en kommentar