torsdag den 10. april 2008

VKO OK

Min far døde for en måned siden. Min mor, der er folkepensionist, sidder tilbage i deres hus. Kommunens nye vurdering af husets ejendomsværdi er netop kommet med posten, hvori min mor ser, at husets værdi - i kommunens øjne - er mere end fordoblet. Hun skal derfor - fra det ene år til det andet - betale mere end dobbelt så meget i ejendoms- og ejendomsværdiskat. Det kan hun selvfølgelig ikke, da hun kun har folkepensionen. Men så har vi skattestoppet:
Der er - som led i skattestoppet - indført et loft over det beløb, som ejendomsværdiskatten beregnes af.

---

Som følge af skattestoppet er der indført et loft over, hvor meget ejendomsskatten må stige fra år til år.
Uden de to forbehold ville hun ikke kunne blive boende. Nu har vi tid til at finde ud af det. Så for en gangs skyld er jeg glad for VKO. Tak til regeringen.

Det griber så ind i et andet argument, jeg før har ført: At en omlægning af skattebyrden fra arbejde til ejendom bør tage hensyn til folk, der ikke arbejder længere. Pensionister, med andre ord. For fanden da og selvfølgelig. Det er ikke det, VKO har gjort. Til gengæld har de sørget for, at folk ikke får sig et gevaldigt skattechok på grund af kommunernes fordrukkent forvirrede fornemmelser for boligmarkedet. Som sjovt nok nu er på vej ned. Ha ha ha.

0 kommentarer:

Send en kommentar