Kommentar til dette indlæg via dailykos.
Meningsmageren foreslår Al Gore at opkøbe Chrysler fra Daimler-Benz og gøre det til en grøn forretning: biler på brændselsceller, elektricitet eller ethanol.
Det er meget, at deres erhvervskorrespondent ikke helt forstår hvordan miljøvenlighed og markedskræfter hænger sammen: overhovedet ikke. Hvis det var rentabelt at lave el- eller brintbiler, ville de være der. Den simple sandhed er, at fossile brændstoffer er meget mere effektive og billige, når en motor skal køres. Derfor vil Al Gore kun miste penge på en sådan investering. Uden overskud - ingen forretning. Og således ingen privat forskning.
Forskningen i miljøvenlige biler foregår kun ud fra to forskellige forhåbninger. Den første er håbet, at man kommer frem til en opfindelse, der er bedre og billigere end det, man bruger i dag. Den anden er antagelsen, at afgifterne på benzin og tunge biler stiger så meget i fremtiden, at miljøvenlige biler bliver billigere i køb og drift end almindelige biler. Elpriserne er lige så bundet til priserne på fossile brændstoffer som benzin og diezel, så selv om oliepriserne fortsætter deres himmelflugt, vil det ikke have meget at sige.
Så dette er fantastisk, og alt for sent.
Update: Flere tanker. Ved at hæve afgifterne på et materiale kan man forberede økonomien på en eventuel prisstigning af materialet, da økonomien så allerede er modelleret omkring denne øgede pris. De stigende benzinpriser har ikke ramt Vesteuropa hårdt, i modsætning til USA. Her er infrastrukturen i den grad bygget til at folk har en bil, og gerne kører langt for at gå på arbejde og købe ind. Ud over at benzinpriserne har ramt bilejerne, har de også ramt de største forretninger, såsom deres malls, der er afhængige af at folk kommer langvejsfra for at svælge i deres udbud.
torsdag den 12. april 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
0 kommentarer:
Send en kommentar