tirsdag den 14. august 2007

Man bør være konsekvent...

Kommentar til skolesammenlægningerne. Jeg ved ikke helt hvilket ben jeg skal stå på. Jeg sammenligner mine reaktioner til dette og DRs nedskæringer, og ser, at de ikke er konsekvente.

DR kan rende mig. Jeg har respekt for radiodelen, men TV-kanalerne er i mine øjne spild af penge. DR er desuden indspist, dårligt organiseret, dårligt ledet, og synes at have en chef for hver medarbejder. Som en statsfinancieret men selvejende institution må den bære konsekvensen af sine egne budgetoverskridelser, og jeg vil nyde hvert øjeblik. At den så vælger at slukke for nogle af de mest oplysende programmer frem for P3s ungdomstilbedelse vidner kun om hvad den forstår ved public service.

Så hvorfor har jeg det ikke på samme måde med Københavns skoler? Fordi det for mig er åbenlyst uretfærdigt at skolebørn skal bøde for en lokalpolitikers økonomiske analfabetisme. Men hvorfor skal DRs medarbejdere, og i sidste ende lytterne og seerne, så bøde for en inkompetent bestyrelses miserable fornemmelse for planlægning?

Hvis staten kautionerer KK ud af sit underskud, vil det for det første underminere idéen om kommunalt selvstyre. Det er kun få skridt fra direkte statsstyre, når nu lokalpolitikerne ikke kan finde ud af det. For det andet forsvinder ethvert incitament for lokalpolitikerne til at have styr på økonomien, når nu staten alligevel betaler.

Men børnene, fanden da. Nu gemmer jeg mig under min dyne.

0 kommentarer:

Send en kommentar