lørdag den 16. maj 2009

W

Centralbankernes lave renter ser ikke ud til at have sat gang i udlånet til erhvervslivet, så hvor bliver alle de penge af, når de åbenbart heller ikke ender i mursten? Mit bud er aktier, jf. nogle besynderlige kurshop. Men aktier har kun reel investeringsværdi, fordi de giver afkast i form af dividende etc. Jeg vædder hermed min gamle hat på, at vi er vidne til en aktieboble, som bliver punkteret, når økonomien på et tidspunkt kommer i gang, inflationen uværgerligt kommer, og diskontorenten ryger i vejret for at holde inflationen nede. Eller måske ryger renten i luften en del før, for at sælge gældsobligationerne til udlandet. Nogen skal jo betale for ballet, hvis jeg har forstået det ret.

Jeg er af den opfattelse, at Kinas sløve opkøb af USA's gæld på det seneste har mere at gøre med Kinas økonomi end tiltroen til USA. Kina har vel lige så store problemer med at køre et overskud som Japan (første handelsunderskud i 28 år). Men "diversiferingen", som det kaldes, er i gang.

(titelforklaring)

0 kommentarer:

Send en kommentar