Foreningen af Europæiske Automobilfabrikanter (ACEA) ønsker at optage et EU-lån på 40 milliarder euro – eller 300 milliarder kroner – til udviklingen af grønnere biler. Lånet svarer til mere end en tredjedel af EU´s samlede budget.Forklaringen er altså, at EU har stillet nogle miljøkrav, som bilerne i EU skal leve op til om nogle år. Bilfabrikanterne skal bruge penge på udvikle teknologien, og de er bange for, at folk ikke vil købe bilerne. Derfor vil de have et billigt lån.
Bilindustrien mener, det vil være for risikabelt at udvikle miljøvenlige biler, som der ikke er nogen garanti for, vil blive købt af borgerne.
Og samtidig kan de nu konstatere at bilsalget er faldet med 3,9 procent i de første otte måneder af 2008 – altså før finanskrisen brød ud.
Endelig mener de, at det vil være et konkurrencemæssigt problem i forhold til resten af verden, da det er dyrt at omlægge produktionen.
Jeg syner vraget: Da alle nye biler i EU skal leve op til de højere krav, når disse træder i kraft, skal udenlandske mærker også bruge penge på miljøforskning, hvis de vil sælge biler i EU. Og da biler solgt udenfor EU ikke behøver leve op til kravene, konkurrerer EUs bilfabrikanter på samme betingelser som andre mærker både indenfor og udenfor EU.
Dette har altså intet at gøre med Sarkozys epokegørende idé om indirekte statsstøtte til bilproducenter. Og har heller ikke noget at gøre med en rask lille handelskrig med USA, til formedelst 25 milliarder US$ over there, og 40 milliarder € på denne side, indtil videre.
Politiken fandt da den rigtige underoverskrift: EU-kommissionen giver efter for bilindustrien. Men de er ikke færdige - se, hvad kommissionen også lige har fundet på:
The European Commission has amended its values for the amount of greenhouse gas emissions biofuels release so that certain fuels produced in Europe that previously would not have met new "green" thresholds approved by MEPs now meet them.Udregningerne er ikke tilgængelige.
"The timing and lack of transparency surrounding these new figures raises serious questions about how the biofuel lobby has been able to influence the debate."Jo, jo da. Men det er da flot, at kommissionen kan komme to industrilobbyer i møde på så elegant en måde. Bilindustrien sluger lånene, bruger dem til at dække tabene, og behøver ikke udvikle til meget andet end biobrændsel, hvis egen miljø-ødelæggende industri nu kan skue en lys fremtid. Tyskland får til sin billobby, Frankrig til sine landmænd. Alle er glade.
Meget mere her.
Sarkozy kunne for i øvrigt godt tænke sig at være en slags permanent minister for økonomi i EU. Det er nok det sidste, han bør være.
---
Selvfølgelig blegner alt det her lidt i forhold til redningspakkerne til finanssektoren. Men jeg vil have lov at være bare lidt forarget over fyrre milliarder euro ud af vinduet. Det er og penge.
---
Det her er til gengæld rigtig godt.
MEPs have supported Commission proposals for updating the EU Emissions Trading Scheme (ETS) in a vote that could have significant implications for aviation and shipping. (...)
T&E policy officer Bill Hemmings said: 'It's right that the environment committee should treat aviation just like any other industrial sector. Aviation has enjoyed preferential treatment, with no fuel tax, emissions charges or value-added tax, which is not a sustainable approach if the EU is serious about its greenhouse gas reduction targets.'
Sarkozy (det lyder altså sådan lidt kommunistisk østligt slavisk-agtigt?) er konservativ og det er dobbelt-super-plus-godt! Ja det er jo nærmest amerikansk!!??
SvarSletHvem er du sådan at beklikke hans motiver og antyde, at han er lige så fransk som de franske socialister?
Lad os få noget mere glæde, noget mindre had, noget mindre vrede.
Peace, kammerat C.
Jeg synes ikke om din nyfundne positivitet.
SvarSletSarkozy er jo i øvrigt ungarsk-født jøde. Connect the dots...
Der var altså noget om det østlige! Og med det jødiske som plus-ekstra.
SvarSletBortset fra det - hvad skal man stille op? vi kan melde os ud af EU (under forudsætning af, at man rent faktisk kan det). Hjælper næppe meget.
Vi kan kæmpe imod det, med hele vores store vægt. Hjælper næppe heller meget.
Eller også ... suk. Det er fuldstændig ligesom K-Street, med den lille tilføjelse, at EU som sådan er væsentligt mindre demokratisk end USA på det føderale plan, i hvert fald i virkeligheden.
Det eneste, der hjælper, er hæderlige og i enhver forstand ubestikkelige politikere, der til enhver tid vil kæmpe for almenvellet frem for særinteresser. Hvilket lyder helt socialistisk, i ordets oprindelige betydning.
Kan man grave Marx op og genmanipulere sig frem til sådan nogle? :-)
Jeg ved det faktisk ikke. Problemet er vel, at centrum-højre/venstre-partierne, som appellerer mest til vælgerne, har nogen idiotiske holdninger til EU. Vælgerne finder sig i det sidste for at få det første. Politik er desværre ikke modulært.
SvarSletMan kan i hvert fald stemme på Junibevægelsen til en begyndelse.
Det ærgrer mig, fordi EU er en god idé. Men implementering er alt, n'est pas?