Finanskrise update: Vi kan ikke engang
handle med hinanden
længere.
Mange banker er holdt op med sikre betalingen mellem køber og sælger af en fragt, og det betyder, at lasten i mange tilfælde ligger stille, og som konsekvens er fragtraterne på tørlast gået i dørken.
»Laster bliver efterladt, fordi bankerne ikke vil stille betaling til rådighed. Alene i dag er indekset for tørlast faldet 11 pct.,og vi taler om rater, der i forvejen er faldet 60 pct. i september. Der er jo tale om et kollaps,« siger aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.
Nu må de banker gerne se at komme i gang, ellers må centralbankerne sgu træde til. Finanskrisen er godt i gang med at slagte ellers sunde virksomheder, der har været dumme nok til at stole på bankerne:
Af forskellige årsager rammer finanskrisen og de manglende betalingsordninger tørlast – det vil sige al last der ikke er flydende – særligt hårdt. Flydende last er ofte olie, og de store olieselskaber ordner som regel deres egne betalingsordninger uden at bruge bankernes garantier.
Men hvad med noget
økonomisk darwinisme?
Analytiker Jakob Pedersen er enig i branchens vurdering af, at finanskrisen på sigt kan styrke de danske rederiers konkurrenceevne.
»De danske rederier driver en fornuftig og rentabel virksomhed, og de har finansieringen på plads, men generelt er der bestilt mange skibe, hvor finansieringen ikke er på plads. De skibe kommer ikke i søen, og det betyder, at der kommer en hånd under fragtraterne, hvis vi kigger længere ud i fremtiden,« siger Jacob Pedersen.
På sigt er vi alle døde. Ekstra øvelse: Få Jacob Pedersen til at gå op med Rederiet Norden.
0 kommentarer:
Send en kommentar