fredag den 8. august 2008

Let the games begin!

Regel nr. 1 i udenrigspolitik er, at man intet ved. Eller; at man ved så lidt om emnet, at man sandsynligvis tager fejl. Jeg ved meget lidt om Georgien, Syd-Ossetien og Abkhasien, så jeg vil ikke føre mig frem, kun linke her og der.

Om alle de andre, der heller ikke ved alverden, kan jeg til gengæld spå: Det meste af den danske højrefløj vil skyde hele skylden for dette på Rusland, og ikke nævne Kosovo med et ord. Politiken vil til gengæld sige at det hele på en eller anden måde er USAs skyld. Søren Pind, Tøger Seidenfaden, jeg stoler på jer! Skuf mig ikke!

---

Hvordan Georgien slipper ud af dette uden at få grusomme tæsk, og miste både Syd-Ossetien og Abkhasien i forløbet, kan jeg ikke helt se, for NATO har næppe tænkt sig at gå i krig med Rusland over Syd-Ossetien - vi har alligevel ingen indsatsstyrker tilovers, de sidder i Irak og/eller Afghanistan. Måske håber Saakashvili på en hurtig sejr og hårdt diplomatisk pres for våbenhvile, for at konsolidere det vundne territorie. Og hvis ikke det sker, vil Rusland vel nøjes med at bombe Tbilisi i grus, fremfor en tærende besættelse og tilhørende PR-katastrofe. Således vil den sidste brik i det jugoslaviske puslespil være på plads...

Gætter jeg på. Men hvad ved jeg.

0 kommentarer:

Send en kommentar