søndag den 24. august 2008

Signalpolitik

Jeg tror, Karzai prøver at sende et signal til NATO/USA her:
Hamid Karzai, Afghanistan's president, has sacked an army general and a major after more than 100 civilians were reported to have been killed in an attack by US-led coalition forces.

Eyewitnesses and local people say more than 100 civilians, many of them women and children, were killed in the attack.

US officials say only three civilians were killed along with 25 Taliban fighters.

General Jalandar Shah Behnam, the head of the corps for western Afghanistan, and commando major Abdul Jabar, were fired for "negligence and concealing facts," a presidential decree issued on Sunday read.
Signalet er, at man fyrer dem, der bomber civile og lyver om det senere. Det har NATO/USA gjort en del. Ingen anelse hvorfor. Måske for at sælge krigen derhjemme. For det virker kun modsat hos afghanerne, der tager på vej over at få at vide at deres døde kvinder og børn var terrorister. Underlige mennesker.

Jeg ved faktisk ikke hvad man skal gøre ved Afghanistan; jeg er ikke sikker på, at flere soldater kan gøre det længere. Men det kan heller ikke blive ved på denne måde. Inden længe vender afghanerne sig også mod de vestlige styrker, de har jo set forestillingen før.

Jeg har altid syntes, at indsatsen var idiotisk: 9-11 kan ikke ske igen, fordi der nu er lås på cockpitdørene i jumbojets. De, der begik udåden, hoppede fra land til land, og levede det meste af deres liv i Tyskland og Saudi-Arabien. Tilbage er der kun uofficielle spilleregler om magt og dominans: Afghanistan burde have fået nogle missiler i hovedet, eller også burde Vesten have nøjedes med at støtte Nordalliancen udefra.

Som situationen er nu, er NATO Sovjetunionen i 1982, men med langt mere skrøbelige forsyningslinier. Fair enough: Afghanistan er en værdiløs sten. Men jeg er bange for hvad der så vil ske i Pakistan. Terrorisme er et blålys, et stupidt angrebspunkt. Pakistans atomvåben, til gengæld: De bekymrer mig. Og jeg er bange for, at et gentalebaniseret Afghanistan vil trykke så hårdt mod Pakistan, at landet falder fra hinanden, eller lige ned i et utilsløret og talebanvenligt militærdiktatur.

Jeg har ingen anelse. Men det her ender galt.

0 kommentarer:

Send en kommentar